de andere cursus fotografie

Programma

100 afleveringen

ECCE: het programma

Het onderstaande programma is voor een deel nog in voorbereiding en daarom nog niet helemaal ingevuld.

Afl. Beschrijving
1
  • 200 Fotografen: Nicéphore Niépce (1765-1833) en Alec Soth (1969-)
  • Reflectie: Twee creatieve types: de conceptuele en de experimentele. Welke herken jij in jezelf?
  • Opdracht: Opdat we genoeg ventileren: Fotografeer je venster met uitzicht.
  • Download hier de eerste aflevering.
2
  • 200 Fotografen: Kusakabe Kimbei (1841-1934) en Albarran Cabrera (1969- en 1969-)
  • Reflectie: Van oude ingekleurde Japanse foto's naar de huidige Japanse sferen.
  • Opdracht: Oosterse mystiek in westerse ogen.
3
  • 200 Fotografen: Anna Atkins (1799-1871) en Anne Geene (1983-)
  • Reflectie: Het stilleven.
  • Opdracht: Botanische fotografie.
4
  • 200 Fotografen: Hannah Höch (1889-1978) en Katrien De Blauwer (1969-)
  • Reflectie: Juxtapositie.
  • Opdracht: Een collage van twee beelden.
5
  • 200 Fotografen: Louis Daguerre (1787-1851) en Naoya Hatakeyama (1958-)
  • Reflectie: Over spiegelbeelden, positief/negatief, het brandpunt en de contactafdruk.
  • Opdracht: De wereld op z'n kop in de spiegeling.
6
  • 200 Fotografen: Julia Margaret Cameron (1815-1879) en Namsa Leuba (1982-)
  • Reflectie: De eenheden van licht: candela, lumen en lux.
  • Opdracht: 26 letters van het alfabet.
7
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: De vier elementen van de belichtingsdriehoek verbonden met duivelselastiek.
  • Opdracht: Op de lichtbak.
8
  • 200 Fotografen: Nadar (Gaspard-Félix Tournachon, 1820-1910) en
  • Reflectie: De werkvolgorde of workflow.
  • Opdracht:
9
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Denkers over fotografie: John Berger.
  • Opdracht:
10
  • 200 Fotografen: Auguste-Rosalie Bisson (1826-1900) en Yann Arthus-Bertrand (1946-)
  • Reflectie: Landschapsfotografie.
  • Opdracht: Sporen in het antropocene landschap.
11
  • 200 Fotografen: Sebastiao Salgado
  • Reflectie: Opzetten van een documentair project.
  • Opdracht:
12
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Het schetsboek van de fotograaf.
  • Opdracht:
13
  • 200 Fotografen: Roger Fenton (1819-1869) en Joana Choumali (1974-)
  • Reflectie: Tien kenmerken van creativiteit en je invloed hierop.
  • Opdracht: Met naald en draad of niet.
14
  • 200 Fotografen: Henri Cartier-Bresson (1908-2004) en
  • Reflectie: Ruis versus korrel.
  • Opdracht:
15
  • 200 Fotografen: William Henry Fox Talbot (1800-1877) en Machiel Botman (1955-)
  • Reflectie: Het portret.
  • Opdracht: Portret.
16
  • 200 Fotografen: Barbara Klemm (1939-) en
  • Reflectie: Over beeldelementen en emblematisch denken.
  • Opdracht:
17
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Het fotoproject: een kritische checklijst.
  • Opdracht:
18
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: We focussen niet, maar we filteren informatie.
  • Opdracht: Foto voor funda.
19
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Tegenhouden en doordrukken.
  • Opdracht: Digitaal tegenhouden en doordrukken.
20
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Drie misverstanden over creativiteit.
  • Opdracht: Bloesems in tungsten.
21
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: De drie redenen om te fotograferen: beleven, betekenen en belonen.
  • Opdracht:
22
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: In den beginne was er het woord en waarom beelddenkers zoveel woorden nodig hebben.
  • Opdracht: Culinaire fotografie voor insta.
23
  • 200 Fotografen: Ansel Adams
  • Reflectie: Het zonesysteem.
  • Opdracht:
24
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Compositie en kader.
  • Opdracht:
25
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Over beeldtaal: tekens, codes en thema.
  • Opdracht: Van 2D naar 3D naar 2D.
26
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Abstracte fotografie.
  • Opdracht: Verweerde oppervlakken en abstracte vormen.
27
  • 200 Fotografen: en Richard Mosse (1980-)
  • Reflectie: Het spectrum van IR tot UV.
  • Opdracht: Maak het onzichtbare zichtbaar.
28
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Hoe fotografie een kunstvorm werd.
  • Opdracht:
291
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Drie soorten fotografie: gebruiksfotografie, kunstfotografie en volksfotografie.
  • Opdracht:
30
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Amateurfotografie als bedreiging van de beroepsfotografie.
  • Opdracht:
31
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Illeïsme.
  • Opdracht:
32
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Bestandsformaten JPG, RAW, TIFF, etc.
  • Opdracht:
33
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Gestalt en betekenis: de wet van voorgrond en achtergrond en de wet van eenvoud.
  • Opdracht:
34
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Hoe vermijd ik het cliché?
  • Opdracht:
35
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Kijken met de ogen van hier en nu.
  • Opdracht:
36
  • 200 Fotografen: August Sander (1876-1964) en Rineke Dijkstra (1959-)
  • Reflectie: De fotoserie.
  • Opdracht:
37
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Documentair of journalistiek, is er een verschil?
  • Opdracht:
38
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Over de analoge chip en de digitale film.
  • Opdracht:
39
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Denkers over fotografie: Roland Gerard Barthes.
  • Opdracht:
40
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Gestalt: de wet van nabijheid.
  • Opdracht:
41
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Techniek: beeldhoek en brandpuntsafstand.
  • Opdracht:
42
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Van beeld naar woord in zes stappen en waarom vier pijlers twee teveel of twee te weinig zijn.
  • Opdracht:
43
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Techniek: belichtingstijd.
  • Opdracht:
44
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: De kleurencirkel, substractief en additief.
  • Opdracht:
45
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Techniek: diafragma in F en T getallen.
  • Opdracht:
46
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Over socials en de commercials tussen jouw content.
  • Opdracht:
47
  • 200 Fotografen: en Daniel Gordon (1980-)
  • Reflectie: Techniek: de optimale ISO.
  • Opdracht: Componeer met kleuren.
48
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Drie contexten: oorspronkelijk, intern en extern.
  • Opdracht:
49
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Over de boodschap in beeld: expressie, poëzie, referentie en appél.
  • Opdracht:
50
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Kunst versus cultuur.
  • Opdracht:
51
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: HDR en andere vormen van beeldoptellen.
  • Opdracht:
52
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Tilt shift lenzen.
  • Opdracht:
53
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Van RGB naar CYMK.
  • Opdracht:
54
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Is RAW beter?
  • Opdracht:
55
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Gestalt en similariteit: de wetten van overeenkomst, symmetrie, gelijke achtergrond en gelijke bestemming.
  • Opdracht:
56
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Foto's van, foto's over en foto's door.
  • Opdracht:
57
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Over verveling en creativiteit.
  • Opdracht:
58
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Hoe een artiest te zijn volgens Jerry Saltz.
  • Opdracht:
59
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Woorden maken bewust, beeld bekend.
  • Opdracht:
60
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Denkers over fotografie: Joke Hermsen.
  • Opdracht:
61
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: De volgende stap in de fotografie: computational photography.
  • Opdracht:
62
  • 200 Fotografen: Bernd en Hilla Becher (1931-2007 resp. 1934-2015) en Candida Höfer (1944-).
  • Reflectie: De Düsseldorfer Fotoschule.
  • Opdracht: Maak een typologie studie met negen foto's.
63
  • 200 Fotografen: Robert Capa (1913-1954) en
  • Reflectie: Kodak: You press the button, we do the rest.
  • Opdracht:
64
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Cameramerken en hun strategie.
  • Opdracht:
65
  • 200 Fotografen: Jacques-Henri Lartigne (1894-1986) en Maxime Guyon (
  • Reflectie: Gestalt en bewegingsrichting: de wet van gelijke bestemming.
  • Opdracht: Meetrekken
66
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Over de semantiek van beeldtaal, of hoe gemodelleerde klestpraat de emotie in de weg zit.
  • Opdracht: Verbeeld een gedicht.
67
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Is een spiegeling wel een afbeelding?
  • Opdracht:
68
  • 200 Fotografen: André Disderi (1819-1889) en
  • Reflectie: Van de carte de visite tot de selfie.
  • Opdracht: Maak je carte de visite (5,5cm bij 9cm).
69
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Denkers over fotografie: Umberto Eco.
  • Opdracht:
70
  • 200 Fotografen: Vivian Maier (1926-2009) en Martin Parr (1952-)
  • Reflectie: Straatfotografie.
  • Opdracht: De straat op.
71
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: De fotokunstmarkt als verhaal van kunstmatige schaarste en mystificatie.
  • Opdracht:
72
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Begrijpen van kritiek: de vele gezichten van kritiek.
  • Opdracht: landscape blurs
73
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: De vakjury versus de publieksjury.
  • Opdracht:
74
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: De geschiedenis van de fotografie van natuurkunde via scheikunde naar digitaal.
  • Opdracht:
75
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: De betekenis van fotoclubs in de geschiedenis van de fotografie.
  • Opdracht:
76
  • 200 Fotografen: Edward Steichen (1879-1973) en
  • Reflectie: Fotoexpositie van de 20e eeuw: Family of Man.
  • Opdracht:
77
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Denkers over fotografie: Terry Barrett.
  • Opdracht:
78
  • 200 Fotografen: Karl Blosfeldt (1865-1932) en Joan Fontcuberta (1955-).
  • Reflectie: Abstracte werkelijkheid.
  • Opdracht: Een onwerkelijk verhaal.
79
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Tekens: iconen, indexen en symbolen.
  • Opdracht:
80
  • 200 Fotografen: John Beasly Greene (1832-1856) en Andreas Gursky (1955-)
  • Reflectie: Begrijpen van kritiek: reageren op kritiek.
  • Opdracht:
81
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Gestalt en gebied: de wet van gelijke achtergrond en de wet van ingeslotenheid.
  • Opdracht:
82
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: De inrichting van je werkplek.
  • Opdracht:
83
  • 200 Fotografen: Dorothea Lange
  • Reflectie: De Farm Security Agency.
  • Opdracht:
84
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Denkers over fotografie: Susan Sontag.
  • Opdracht:
85
  • 200 Fotografen: Alfred Stieglitz (1864-1946) en
  • Reflectie: Fotografie als therapie.
  • Opdracht:
86
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: De fotoroman en de fotofilm.
  • Opdracht: Maak een fotostrip.
87
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Bilder im Kopf
  • Opdracht:
88
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Waar zijn onze herinneringen?
  • Opdracht:
89
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Over verliesloos bewerken en de afhankelijkheid van software.
  • Opdracht:
90
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Denkers over fotografie: Walter Benjamin.
  • Opdracht:
91
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Semiotiek: over denotatie en connotatie.
  • Opdracht:
92
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Fotomusea.
  • Opdracht:
93
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Gestalt en verbondenheid: de wet van het ingevulde hiaat en de wet van continuïteit.
  • Opdracht:
94
  • 200 Fotografen: Eadward Muybridge (1830-1904) en
  • Reflectie: Over de onzin van de comfortzone en het vermoorden van je lieveling.
  • Opdracht: Woordschilderen met John Ruskin.
95
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Begrijpen van kritiek: oftewel gewoon doorgaan.
  • Opdracht:
96
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Auteursrecht, copyright en het publieke domein.
  • Opdracht:
97
  • 200 Fotografen: Julia Margaret Cameron (1815-1879) en
  • Reflectie: Wetenschap, kunst of vakmanschap?
  • Opdracht:
98
  • 200 Fotografen: France Benjamin Johnston (1864-1952) en
  • Reflectie: Denkers over fotografie: Naomi Rosenblum.
  • Opdracht:
99
  • 200 Fotografen: George Eastman Kodak en Steve Jobs
  • Reflectie: Kunst versus cultuur en kunstenaar versus amateur.
  • Opdracht:
100
  • 200 Fotografen:
  • Reflectie: Over retorica en de foto's die overtuigen.
  • Opdracht:

Het programma en de inhoud van de afleveringen kunnen worden gewijzigd op basis van ervaringen en gewijzigde inzichten. De inhoud van het Engelstalige programma kan op onderdelen afwijken.